HELT RÄTT!

Att strunta i vad som anses som passande och respektfullt saknas totalt i vårt samhälle idag. Att lämna sin plats till den som bättre behöver den existerar inte längre, och som är ett utslag av låtsasoseende. Det är direkt pinsamt att se när man färdas i kollektivtrafiken och noterar att funktionshindrade och gamla personer får stå och hålla sig i ledstängerna så att knogarna vitnar. Medan fullt friska personer, lugnt sitter ner på sittplatserna utan någon som helst reaktion på att lämna plats till den som bättre behöver den. De som verkligen behöver sittplatserna vågar inte fråga, av stor risk att snäsas av respektlöst.
Att inte vika av för att lämna plats för andra personer på trottoaren, stigen eller på vägen är tyvärr en nutida dålig fason och fostran, sprungen ur dagens självupptagenhet. "Här kommer JAG, och JAG går där JAG vill, JAG flyttar MIG inte, och du ska inte TRO något annat"
För inte alls så långt tillbaka i tiden var det givet att man makade ihop sig, och gick så mycket åt sidan att mötande personer fick utrymme att passera förbi. Idag går man tre-fyra personer i bredd, och barnvagnsförare två-tre i bredd och flyttar sig inte en milimeter enligt "regeln" JAG! GÅR! HÄR! uppfattat". Detta gör att man många gånger får ta ett livsfarligt steg mitt ut i gatan, som dessutom kan vara trafikerad av motorfordon.


Kommentarer
Postat av: Oscar

Så sjukt sant! Kunde inte sagt det bättre!

2012-10-01 @ 17:01:17
Postat av: molly fredriksson ~

så rätt sandra, så rätt!

2012-10-01 @ 19:22:08
URL: http://mollyfredrikssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0